همایش IOT Emerge:

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید اینجا کلیک کنید.

IOTT Iran - اینترنت اشیا و اندیشه‌ها / اینترنت اشیا / اینترنت اشیا چه تاثیری بر پزشکان، بیماران و شیوه‌های درمان خواهد داشت؟

اینترنت اشیا چه تاثیری بر پزشکان، بیماران و شیوه‌های درمان خواهد داشت؟

۲۲ دی ۱۳۹۵ / اینترنت اشیا / آی‌اوتی

اینترنت اشیا چه تاثیری بر پزشکان، بیماران و شیوه‌های درمان خواهد داشت؟

اینترنت اشیا هنوز پا را فراتر از حوزه‌ی فیتنس و تلوزیون‌های متصل نگذاشته، اما با توجه به آماری که eMarketer ارائه می‌دهد آماده است تا با ورود به حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی به سرعت روابط درهم‌آمیخته‌ی میان ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، بهیاران و عموم مردم را تغییر دهد.

۲با وجود اینکه صنایع پزشکی و دارویی در طول چهار دهه‌ی گذشته با تحقیقات، روش‌های درمانی و ابزارهای تشخیصی پیشرفته از سایر بخش‌ها پیشی گرفته‌اند، اما این امر در مورد نحوه‌ی تعامل و ارتباط پزشکان، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های دارویی با بیماران از طریق تکنولوژی‌های شخصی‌شان صادق نیست.
به نظر می‌رسد که این امر به‌صورت ناگهانی و در ابعادی وسیع در حال تغییر است، زیرا در مطالعه‌ای که eMarketer انجام داده مشخص شده که حوزه‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی به صورت روز افزون در حال مراجعه به شرکت‌های فناوری هستند تا بتوانند در کنار ارائه‌ی خدمات درمانی سنتی، از برنامه‌های دیجیتالی استفاده کنند. مزیت بزرگی که این خدمات دیجیتالی که به «beyond-the-pill» یا «around-the-pill» (فراتر از دارو) معروف شده‌اند دارند در این است که ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی را قادر می‌سازد تا درمان بیماران را شخصی‌تر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر کنند.
فعلا، این خدمات با مجموعه‌ای از نگرانی‌های نظارتی و حریم خصوصی روبرو هستند.
اما با توجه به گزارش eMarketer، خدمت دیجیتالی بهداشت و درمان ایالات متحده یعنی «US Healthcare Beyond The Pill»، با دقت و احتیاط و در طول چند سال گذشته زمینه را مساعد کرده و این رویکردها در حال حاضر در حال جلب توجهات هستند.
eMarketer بیان کرده که به‌طور‌خاص، اینترنت اشیای بهداشت‌و‌درمان، که شامل وسیله‌های الکترونیکی، سنسورها و پلتفرم‌هایی با محصولات مشتری‌پسند مانند مچ‌بندهای سلامتی و سایر گجت‌های پوشیدنی است، درحال ورود به فاز بعد است. این فاز شامل پرونده‌های الکترونیک سلامت (EHRs)، وسایل پزشکی هوشمند، و حتی وسیله‌های قابل بلع یا قابل کاشت در بدن است که از وضعیت داخل بدن گزارش ارسال می‌کنند.
داده‌هایی که توسط این وسایل الکترونیکی و سنسورها جمع‌آوری شده را می‌توان تحلیل کرد و در پک‌هایی به بیماران ارائه داد که با این کار نه تنها بیماران می‌توانند وضعیت سلامتی خود را دنبال کنند، بلکه با ارسال فیدبک به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی حلقه‌ی درمان نیز کامل می‌شود.

حرکت به سوی سرویس «فراتر از دارو» (Beyond The Pill)

در گزارش eMarketer به مقاله‌ی سال ۲۰۱۵ میشل لانگمیر، مدیرعامل شرکت مدابل ارائه دهنده‌ی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های تحلیلی بهداشت‌ودرمان، که در HIT Consultant به چاپ رسیده اشاره شده: «همانطور که از دارو فراتر رفته و به سمت سیستم جامع الکترونیکی پیش می‌رویم، بینش‌هایی که از آینده به دست می‌آیند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان قرار می‌دهند تا به دنبال بیماری‌ها و مسائل درمانی جدید و همچنین راهکارهای درمان آنها باشند».
با پیشرفت و گسترش استفاده از راهکار «فراتر از دارو»، با توجه به جریان دائمی داده‌هایی که این دستگاه‌های الکترونیکی منتشر می‌کنند، به ناچار باید از اینترنت اشیا در مرکز این راهکار استفاده کرد.
لئون مارش، مدیر عامل Inova Design Solutions، شرکتی که دستگاه های وایرلس حسگر بدن می‌سازد، در جولای ۲۰۱۶ به سایت ComputerworldUk گفت اینترنت اشیا پایه و اساس پایش مستمر غیرتهاجمی است. وی اظهار داشت: «اگر مشکلاتی به وجود بیایند، قبل از اینکه به مرحله‌ی اورژانسی برسند قابل رویت خواهند بود».

نقش موقعیت مکانی؟

اینکه بهترین و نزدیک‌ترین مرکز خدمات بهداشتی کجا باشد اهمیت بالایی دارد. در واقع تعیین درست مکان استقرار تکنولوژی، یکی از پایه‌های کلیدی داده‌هایی است که توسط لوازم الکترونیکی مجهز به اینترنت اشیا به اشتراک گذاشته می‌شود.
طی تحلیلی که در تابستان گذشته توسط شرکت یکست (Yext) بر روی ۱۸۰۰ پزشک و موسسه‌ی بهداشت و درمان از میان ۱۵۰۰۰ پزشک و موسسه انجام شد، مشخص شد که ۵ درصد از پزشکان و بیمارستان‌ها حتی یک لیست داخلی آنلاین هم ندارند- که این آمار ۳٫۶ برابر بیشتر از درصد لیست نشده‌ی سایر کسب و کارهاست (۸٫۶۸ درصد).
مارک فرنتینو مدیر منابع انسانی شرکت یکست پس از انتشار این گزارش گفت ساختار داده‌های بهداشت‌و‌درمان با مثلا فروشگاه‌ها و رستوران‌ها متفاوت است، زیرا برخلاف یک کسب و کار عمومی، مردم به دنبال نزدیک‌ترین مرکز درمان هستند (به جز در شرایط استثنایی). مراکز بهداشت و درمان یک ساختار چندبعدی دارند که با یک بیمارستان، یک موسسه و یا یک مرکز آموزشی شروع می‌شود. در داخل این مراکز بخش‌های مختلفی از جمله بخش تومورشناسی، زنان و ارتوپدی وجود دارد که هرکدام ازین بخش‌ها نیز مجزای از یکدیگر هستند. لیست کردن بیماران در چنین بخش‌های تخصصی‌ درون سازمانی‌ کار چالش برانگیزی است.
فرنتینو گفت: «بیایید فرض کنیم که شما موفق شدید بیمارستانتان را در لیست قرار دهید. و فرض کنیم یک نفر به دنبال یک ارتوپدیست می‌گردد. ممکن است بخش ارتوپدی بیمارستان شما در لیست نشان داده نشود. حالا اگر شما تک تک بخش‌های بیمارستانتان را لیست کرده باشید، احتمال اینکه شخصی که به دنبال یک بخش خاص است بیمارستان شما را بیابد بیشتر است»
وی افزود «ثانیا، اگر فردی به دنبال یک پزشک متخصص در یک زمینه‌ی خاص باشد، می‌توانیم با قابل جستجو کردن جزئیات سوابق و زمینه‌ی کاری پزشکان لیست را کامل‌تر کنیم».
با یکپارچه شدن بازاریابی به یک مجموعه واحد در یک موسسه نیاز به مذاکره با افراد کمتری است. و با یکپارچه شدن مجموعه پزشکان، سهم بیشتری به بودجه‌ بازاریابی اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب، سازمان‌ها می‌توانند بازاریاب‌های حرفه‌ای استخدام کنند. مشخصا بازاریاب‌های حرفه‌ای، میدان دید بسیار وسیعتری نسبت به اینکه چه چیزی امکان‌پذیر است و برای کمک به ارتقا تجربه‌ی بیمار چه کارهایی می‌توان انجام داد دارند.
این امر هم اکنون یک مقوله‌ی جدید است که در گذشته در این مقیاس وسیع وجود نداشته است. و این مطلب ما را به مقوله‌ی بزرگ دیگری که درحال حاضر وجود دارد می‌رساند: جستجوها در زمینه‌ی بهداشت و درمان سر به فلک کشیده است و حدود ۹۵ درصد از جستجوهای بهداشت و درمان مربوط به جستجو برای نزدیک‌ترین مکان به افراد است.

منبع: geomarketing